Bijenschansen

Introductie.

Onze vereniging beheert 4 bijenschansen.

-de Blaricumse bijenschans Steegland;

-de educatieve bijenschans op de kinderboerderij Huizen;

-de bijenschans Friesewal in Huizen

-de bijenschans bij de openbare begraafplaats in Eemnes.

De oudste en grootste schans is de Blaricumse bijenschans Steegland. Deze ligt tussen de Algemene Begraafplaats en de camping de Woensberg. Uit oude documenten blijkt dat het huidige zandpad "Caliskampweg" in de eerste helft van de vorige eeuw "Steeglandse weg" werd genoemd. Hieraan herinnert de naam van deze bijenschans.

Het idee voor het oprichten van een schans in Blaricum is ontstaan omdat er nog al wat imkers zijn die hun bijen thuis niet kwijt konden, onder meer, door wettelijke bepalingen inzake afstand van de openbare weg. schans1Een gezamenlijke standplaats buiten de bebouwde kom was dan ook een vurige wens van veel leden, mede omdat dat een prachtige ontmoetingsplaats is voor collega imkers. We hebben eerste een paar jaar, samen met de imkersvereniging uit Laren in het Bosje van Six gestaan op onoverdekte beunen. Daar is dan ook het idee van een eigen Blaricumse overdekte bijenschans ontstaan. De bouw werd mogelijk dankzij subsidie van de provincie Noord-Holland. De leden van onze vereniging hebben de schans in 1990 gebouwd onder deskundige leiding van aannemer Jan de Gooyer, destijds zelf ook imker. De schans werd officieel geopend door de toenmalige burgemeester van Blaricum, mevr. Le Coultre, die het streven van onze vereniging naar een eigen schans altijd enthousiast heeft gesteund.

De Kinderboerderij Huizen.

De imkersvereniging Blaricum en Omstreken beheert ook de educatieve schans op de Kinderboerderij Huizen.

Zie onderstaande foto.

schans kinderboerderij sm

Deelname.

Om in aanmerking te komen voor plaatsing van bijenvolken op één van onze bijenschansen dient u lid te zijn van onze vereniging. Indien er nog ruimte beschikbaar is kan toestemming worden verleend door de schansbeheerder.

Reglement.

Onderstaand treft u het voorlopig reglement aan dat geldt voor alle deelnemers aan één van onze bijenschansen. Het bestuur ziet toe op de naleving van het reglement. Het reglement is voorlopig totdat het is goedgekeurd door de algemene ledenvergadering. Het reglement is echter nu al volledig van kracht.

Klik hier voor het volledige reglement

U bevindt zich hier: Start Bijenschansen Onze bijenschansen